ماهی‌هایی به اندازه انسان که 100 سال عمر می‌کنند!

ببینید | هیولای باستانی

کولاکانت‌ ها یکی از قدیمی‌ترین ساکنان کره زمین هستند که از 400 میلیون سال پیش وجود داشته‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۰۲۰۴
تعداد بازدید : 61

پژوهشگران بر این باور بودند که این دودمان باستانی حدود 66 میلیون سال پیش در پایان دوره کرتاسه، زمانی که یک سیارک به زمین برخورد کرد و دایناسورهای غیر پرنده را کشت، منقرض شده‌اند. اما این تصور در سال 1938 میلادی زمانی که ماهی‌گیری در سواحل آفریقای جنوبی یک کولاکانت زنده را شکار کرد،‌ تغییر کرد.

در سال 1997 تقریبا 60 سال پس از کشف مجدد کولاکانت در اقیانوس هند غربی، دانشمندان گونه دیگری از کولاکانت را در اندونزی پیدا کردند. این گونه در زبان مردم محلی به عنوان «راجا لاوت» به معنای «پادشاه دریا» شناخته می‌شود. این ماهی‌های استخوانی باستانی روزها خود را در غارهای آبی پنهان می‌کنند و شب‌ها برای تغذیه بیرون می‌آیند.

کولاکانت‌ها متابولیسم آهسته و جذب کم اکسیژن دارند؛ صفاتی که معمولا با طول عمر بالا مرتبط هستند. در ابتدا تصور می‌شد که آنها نهایت 20 سال عمر می‌کنند اما در سال 2021 محققان از یک تکنیک پیشرفته پیری برای شمارش ساختارهای کلسیفیه روی فلس‌های کولاکانت (مانند شمارش حلقه‌های رشد روی یک درخت) استفاده کردند و دریافتند که آنها می‌توانند تا 100 سال عمر کنند! این مطالعه همچنین نشان داد که آنها در رسیدن به بلوغ جنسی کند هستند، به طوری که نرها از 40 سالگی و ماده‌ها از 58 سالگی تولید مثل را آغاز می‌کنند.

این‌ها تنها جنبه‌های شگفت‌انگیز این ماهی باستانی نیست. کولاکانت‌ها به لطف اسکلت مخصوص خود (بیشتر توده استخوانی این ماهی در سر و دم قرار دارد) می‌توانند در حین ایستادن و تعادل روی سر نیز شکار کنند.

•  کولاکانت‌ها می‌توانند تا 2 متر رشد کنند و به وزنی 105 کیلوگرمی برسند.
•  این ماهی‌ها تنها در طول 20 سال به اندازه‌های عظیم خود می‌رسند و رشد می‌کنند.
•  کولاکانت‌ها زمانی که تازه از تخم خارج شده‌اند تنها 35 سانتی‌متر هستند.
•  طول مدت بارداری این ماهی 5 سال یعنی نیم دهه است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها